Tuesday 9 August 2011

Saya sayang mak sangat2...


Selamat Hari Lahir emak...Ima sayang mak sangat2



Izinkan saya memulakan hari ini dengan melayangkan sebuah puisi. Kepada seseorang yang saya panggilnya dengan panggilan mak. 
Sekarang dalam hidup saya, saya sudah mempunyai dua emak, satu mak kandung, dan satu lagi mak mertua. mungkin satu hari nanti Allah akan kurniakan pangkat seorang ibu kepada saya pula...amin...Saya amat senang dengan wanita ini...Teguran dan sikap keibuan mereka mengajar saya erti kehidupan terutamanya emak...
Emak, 
Walaupun kadang kala, emak menegur saya dengan kasar, memukul saya semasa saya kecil, mengkritik segala kerja saya, tanpa menyedari memiggirkan saya...tetapi saya tetap sayangkan emak...saya sayang sangat2 mak...saya selalu berdoa pada Allah semoga mak dikurniakan rahmat dari Illahi...sentiasa sihat walafiat selalu...
Emak,
Hari ini hari lahir mak...tanggal 10 Ogos 2011, Rabu...
Saya tahu hari ini hari lahir emak...saya akan cuba bahagiakan emak walaupun mak lupa akan tarikh lahir saya...dah dua tahun mak lupa...tapi Allah masih sayangkan saya...Allah telah bukakan hati saya untuk mengingati emak...mendoakan mak selalu...setiap saat setiap detik saya mendoakan kebaikan mak, tak mampu saya membalas jasa emak selama ini...
Emak,
Saya tahu saya tak seperti yang lain...Saya tak punya pangkat yang tinggi..saya tak punya nama yang disanjung2...saya tak punya harta yang menggunung..tetapi saya tahu saya hanya ada mak..seorang mak yang telah mengajar saya erti kehidupan...terima kasih mak..Saya hanya dapat tujukan puisi ini dalam blog saya buat mak...dengan niat supaya menjadi pengajaran dan teladan kepada sahabat2 yang masih mempunyai mak untuk menghargai mak mereka.

Semoga Allah redha dengan emak...


Terimalah puisi saya ini...






Selamat Hari Lahir Ibu




Hidup ini terlengkap dengan hadirmu


Terima kasih Allah yang mendatangkan Ibu


Kufikir ia tanda kasih-Nya yang mendodoi kalbu


Sukar kutafsirkan tetapi itulah yang berlaku




Kulihat kau amat sederhana ibu


Nasihat-nasihatmu memanah jiwaku


Kadangkala berjejesan air mata membaca bicaramu


Terasa terjaga dari lena alpa dengan suaramu





Hari ini hari lahirmu


Di pagi negeriku berdoa


Agar Allah sentiasa melimpahkan kasih-Nya tak kunjung putus


Buatmu ibu yang berhati mulus




Orang lain sibuk dengan dunia mereka


Tetapi aku hanya mengingati ini tarikh lahirmu


Dengan tembakan-tembakan doa


Aku sujud kepada Tuhan


Yang memberikanku dikau wahai ibu



Selamat hari lahir


Semoga Allah mencintaimu


Melebihi luas cintaku


Kepadamu wahai ibu



khas untuk ibu,


Anakmu sendiri berpuisi


Laksamana Angkasa hanya duduk di tepi



10 Ogos 2011


9.30 pagi


Lagu Ungu – Doa


Puisi Selamat Hari Lahir Ibu



No comments:

Post a Comment